Søkemotoroptimalisering - Hvorfor skal din bedrift investere i SEO?

God søkemotoroptimalisering øker trafikken, salg og omsetning.

Teknisk analyse

Vi avdekker feil og mangler som holder nettsiden din tilbake i Googles søkeresultater og utformer en tiltaksrapport.

Søketrafikk

Topp 5 rangering i Google organisk søk tar 81% av alle klikkene.
Er din bedrift der?

Øke onlinesalg eller få flere henvendelser

Vår unike kompetanse gir deg et konkurransefortrinn

Skal vi ta en prat? Helt uforpliktende selvsagt

Spørsmål?

terje-closeup2-1000x1000-1 (1)
Terje Sannarnes
Rank nr.1

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO)

Det kan være vanskelig for nybegynnere å konkurrere i Googlesøk, men selv om man kanskje ikke klarer øverste plassering, vil hvert steg man klatrer på side 1 bidra til mer trafikk.

Her er noen av de viktigste tingene du kan gjøre selv:

  • Tydelige overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser. Du må være konkret og presis, og gjerne bruke H-tags.

 

  • Google leser tekst, og foreløpig ikke bilder. Bruk alt-text til å forklare hva bildet viser.

 

  • Finn ut hvilke ord folk faktisk søker på. Det er veldig lett å bli litt nerdete når man velger søkeord, men husk at kundene kanskje ikke bruker samme benevnelser som deg. Bruk Google Search Console og Keyword planer til å finne gode søkeord.

 

  • Nettsiden må være responsiv. Er den ikke det så bygg ny nettside.

 

  • Domenestrategien bør være .no for Norge, .co.uk for Storbritannia osv. Bruk en nettside pr geografiske marked.

 

  • Skaff deg relevante gode inngående lenker. Kjøper du 500 linker for $50 på Fiverr, må du regne med at Google kverker rangeringene dine innen kort tid.

 

  • SSL-sertifiserte sider rangerer høyere enn usikrede sider. Domeneregistraren din kan hjelpe deg med SSL.

 

  • Svar på brukerens spørsmål. Alle Googlesøk er i prinsippet et spørsmål. Dette skal vi se litt mer på:
seo-sjekkliste

Når man innser at alle Googlesøk har et spørsmålstegn bak seg, blir det mye enklere å rangere i søkemotorene. Du må først og fremst gi et svar på spørsmålet. Først må du gjøre landingssiden så presis som mulig. Bruk det valgte søkeordet i URL: dittdomene.no/søkeord.

La oss si at søket (eller spørsmålet) er «Tannlege Oslo». Denne brukeren leter etter A en tannlege som er B i Oslo. For å svare på spørsmålet må du fortelle:

A: Jeg er tannlege, jeg er spesialist på tannlegeskrekk, tannregulering (eller det som måtte passe).

B: Du finner meg i Oslo, nærmere bestemt Bygdøy e.l.

URL blir da: dittdomene.no/tannlege-oslo

Klarer du å utføre alt som står i denne oversikten vil du ha svært gode sjanser for å gjøre det bra i søkemotorene.

Play Video

Synlighet i markedet med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å kjenne din målgruppe og vite hva de er ute etter. Du må ha det nettstedet som kommer høyest mulig opp på resultatsiden, når noen søker etter dine produkter eller tjenester. Det kommer opp tusenvis av resultatsider i hvert enkelt søk, og ingen ønsker å lande på side 50 eller 500. Målet for alle bedrifter er å komme på førstesiden, og aller helst på førsteplass. Det er det søkemotoroptimalisering handler om.

Play Video

Det handler om å bli funnet av den som leter

Det hjelper lite om nettsiden din er tipp topp, hvis ikke noen finner den. Internettmarkedet er tøft og det krever mye jobb og innsats å rangere høyt i søkemotorene. Ved å optimalisere din nettside, kan du mangedoble antall besøkende, og antall salg i løpet av noen uker eller måneder. Hvor lang tid det tar før du rangerer avhenger av hvor mange andre som forsøker å rangere i samme kategori som deg.

I enkelte bransjer og nisjer krever det lite å komme høyt opp, mens i andre krever det masse tid og kontinuerlig jobb for å få de beste resultatene. Jobben kan du velge å gjøre selv, om du har tid og lyst, eller du kan sette andre til å gjøre det. SEO handler i essensen om å være tydelig om hva du driver med, slik at søkemotorene finner nettsiden og gir den mer trafikk. Det er i grunn ikke så komplisert, og med litt basiskunnskap om SEO kan du ta din nettside til nye høyder.

 

Se søkemotoroptimalisering i praksis

La oss se på et regnstykke;

  • Si det er 500 søk etter dine produkter og tjenester hver måned.
  • Du har en hjemmeside og bruker søkemotoroptimalisering for å få nettsiden din opp på førsteplass i søkeresultatene.
  • Du kan forvente ca. 39,6% av denne trafikken, eller 198 unike besøk til din nettside hver måned
  • Gjennomsnittlig konverteringsfrekvens fra organiske søkeresultater er 16%
  • Dette resulterer i 32 nye henvendelser hver måned – som et direkte resultat av SEO.

Tabellen viser trafikkfordelingen på første siden i Googles søkeresultater.

Kilder: Advanced Web Ranking og Marketing Sherpa og Firstpagesage

 

Posisjon i Googles søkeresultater Gj. snittlig klikkfrekvens (CTR) i 2022 Trafikk / Besøk til nettside Antall nye henvendelser per måned
139,6 %19832
218,4 %9215
310,1 %518
47,6 %386
55,1 %264
64,7 %244
73,5%183
82,9 %152
92,2 %112
102,1 %112
ranknr1-kal-visuals-IfWBTkFRmtY-unsplash

Søkemotoroptimalisering handler om å ha brukeren i fokus

Perfekt optimalisering kan ta lang tid, men det er noen enkle grep du kan gjøre som vil være positivt for din nettside. Når du skal legge inn tekster med søkeord, er det viktig å holde brukeren i fokus. Det er ingen som orker å lese tekster som høres ut som de er skrevet av en maskin.

Tekstene skal være leservennlige, og nyttige, slik at Google har lyst til å sende trafikk til din side. Før var det vanlig å optimalisere kun for søkemotorene. Nå blir det bare viktigere og viktigere at SEO-optimaliserte tekster også skal leses av mennesker. Du må med andre ord ha en brukervennlig og leservennlig nettside.

Enkle tips

En god tittel (Meta Title) på tekstene er effektivt og veldig viktig når du skal optimalisere for søk. En informativ tittel gir leseren lyst til å klikke inn på nettsiden. Det er også viktig at det er en tittel som innbyr til videre lesing. På nett går alt fort, og det gjelder å fange oppmerksomheten til leseren raskt. Svar på spørsmål, eller fortelle med en gang hva artikkelen/nettsiden inneholder.

Linker er viktig, både internt og på eksterne sider. Internt vil det si at du har en god struktur på nettsiden, og at du har linker til andre steder på nettsiden din i tekstene. Eksternt vil det si at andre nettsider ønsker å linke til deg, aller helst fordi du har bra innhold. Det oppfattes som positivt fra søkemotorenes side. Jo flere lenker, jo mer tror Google at din side er bra, og dermed får du mer trafikk.

Så da er det vel bare å sette i gang? Ha brukeren i fokus, og gi nettsiden din en liten ansiktsløft med gode titler og unikt innhold. Så skal du se det blir fart på sakene med søkemotoroptimalisering (SEO).

Endre publiseringssystem på nettsiden

Skal du bytte CMS til et nytt system, kan du risikere å miste rangeringene dine selv om du har byttet til et publiseringssystem som i utgangspunktet skal være bedre. Dette har vi fått litt for mange henvendelser på.

En ny og fin nettside som skulle øke salget videre, viser seg å heller fjerne proppen i bøtta, slik at alt forsvinner. Det er ulike årsaker til at dette kan skje, men her er de vi ser mest av:

  • Selve arkitekturen på nettstedet endres.
  • Strukturen og hierarkiet i nettadressene endres.
  • Det oppstår problemer med duplikater av innholdet.

Når man først mister inntekten, blir man gjerne desperat og tar dårlige valg. Derfor bør du alltid rådføre deg med en SEO-ekspert FØR du bytter nettsiden, slik at du ikke tar for høy risiko.

Vår erfaring er at man spør webdesigneren om SEO kommer til å bli ivaretatt når den nye siden bygges, webdesigneren svarer ja, for så å ødelegge alt, fordi de mangler kompetansen på SEO. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men vi ser at det er et problem som går igjen svært ofte.

 

Så vi understreker dette: spør en SEO-ekspert før du endrer webdesignet.

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering - hva er det, hvordan bruker man det, og er det noe man bør bruke penger på? Vi gir deg også en smørbrødliste på hvordan du kan jobbe med din strategi for å havne øverst i søkeresultatene. Det er tross alt det det handler om.

Bakgrunn – Hva er søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, ofte forkortet SEO, er en av de mest grunnleggende og viktige delene av digital markedsføring. Søkemotoroptimalisering handler om å forstå hvordan søkemotorer fungerer og hvordan man kan optimalisere innholdet på en nettside for å oppnå høyere rangering i søkeresultatene.

For mange er ord som søkemotoroptimalisering forbundet med noe teknisk plunder, en del av en sjargong som kun fagfolk benytter seg av. Det er helst noe man ikke vil ta i selv. Noe som koster penger. Noe som tar tid, fokus og ressurser vekk fra de viktige oppgavene. Det flytter penger fra annonsebudsjettene. Og annonsene driver trafikk. Det er der man tjener pengene som skal sørge for å holde firmaet flytende, skape overskudd.

Så min oppgave nå er å forsøke å forklare deg hva søkemotoroptimalisering betyr, og hvordan du kan bruke det til din fordel. Med deg på reisen får du en forståelse av hvorfor det kan være nyttig å omprioritere budsjettene dine.

Vi begynner med det første først.

Google. Google er det mest brukte søkeverktøyet i verden. Det fungerer på den måten at Google sender ut noen roboter som skanner alle hjemmesidene i verden. Disse kalles crawlere. De indekserer siden din, altså danner seg et bilde av hvordan siden din ser ut.

Denne crawleren har den noen parametere som den leter etter på siden din, som definerer hvordan den ser på innholdet ditt..

Eksempler på dette kan være

  • Tittel
  • Typiske søkeord
  • Ingress
  • Innhold, tekst
  • Linker, både til andre sider og fra andre sider.
  • Undertitler og lignende.
  • Plattform

Sammen med dette ser den også på trafikk fra andre steder, som for eksempel sosiale medier. Her er organisk deling en stor og viktig bidragsyter for din strategi på søkemotoroptimalisering.

Det er en vedtatt sannhet at det å havne på første side av resultatsidene til Google er avgjørende for om brukeren finner siden din. Veldig få klikker seg videre til side 2, da de fleste finner svar på problemet sitt allerede på første side. Dette har i mange tilfeller blitt harselert litt med, og mange har laget vitser om at ting man ikke finner er gjemt bort som resultatside to på Google.

Søkemotoroptimalisering betyr – i korte trekk - å strukturere nettstedet ditt slik at din side havner på første side på Google når folk søker etter ting.

La oss for eksempel si at du er på jakt etter en fotballturnering for barn og unge på Sørlandet. Du skriver inn «fotballturnering barn og unge på Sørlandet» i Google. De aktørene som kommer opp på resultatsiden er de som treffer ditt søk best. Det er de som har brukt riktige ord i tekstene sine, riktig bruk av titler, begreper og bilder. Det er de som har lagt inn mest riktig meta-tekst (vi kommer litt tilbake til det senere) og generelt strukturert siden sin mest mulig riktig.

Men ... la oss si at man søker på «fotballcup sommer 2023». Da kommer helt andre resultater opp. Kanskje fordi de er bedre tilpasset søkeordene enn i det forrige eksempelet.

I det første eksempelet kommer det frem resultater som tar utgangspunkt i at du leter etter:

  • En fotballturnering
  • Den skal være for barn og unge
  • Den skal ha tilholdssted på Sørlandet.

I det andre eksempelet kommer det frem resultater basert på at

  • Det er en fotballturnering
  • Den skal være på sommeren
  • Den skal være aktiv i 2023.

Prøv selv å tenke etter hvilke ord du tror at dine kunder søker etter. Når du har gjort det, så kan du begynne å se på hvordan du skal sette opp nettsiden din for å være best mulig søkemotoroptimalisert.

Oppsett av nettsiden

Det brukeren ser, og det som finnes av informasjon på nettstedet ditt, er to vidt forskjellige ting. Vi som utvikler nettsider, deler inn i front-end og back-end. Front-end er ofte det brukeren ser, altså bilder, tekst, farger, fonter og lignende.

Back-end er det brukeren ikke ser, det som gjør at nettstedet får sin funksjonalitet. Det er her man bestemmer hvilke farger som skal være, hva som skal vises dersom man holder pilen over et bilde, hvilke tekster som skal se ut hvordan, linker, menyer, og annet oppsett.

Mye av dette er styrt av dataspråket HTML. HTML står for HyperText Markup Language og forteller datamaskinen at f.eks. en tittel skal være større enn resten av teksten. Det kan fortelle at bakgrunnen skal være fargen blå, eller at fonten skal være Calibri i stedet for Arial. Jeg skriver litt mer om HTML litt lenger ned i artikkelen.

Når Google sine crawlere indekserer siden din, er det ofte HTML som blir brukt for å bestemme hva som er hva av innhold. HTML er styrt av «tagger» som inneholder ulike begreper for å definere en funksjon. Et eksempel på det er taggen <br> som betyr linjeskift. Tagger som krever en avslutning har en skråstrek foran seg. For eksempel et understreket ord kunne se sånn ut: <u>understreket tekst</u>. I dette tilfellet vil nettstedet ditt vise dette som: understreket tekst.

Andre eksempler:

  • <hr> gir deg en horisontal linje
  • <br> gir deg linjeskift
  • <a href=#></a> gir deg en link
  • <b></b> gir deg fet tekst

La oss begynne å se på de ulike delene av nettstedet ditt.

Tekst

Det er flere faktorer som bestemmer hvor du havner i søkeresultatene. Bilder og linker er blant disse, men teksten er fortsatt aller viktigst. Men hva er egentlig tekst, og hvorfor er det så viktig? Hva er det som utgjør en god tekst, en velstrukturert tekst?

Tekst er en svært viktig faktor for søkemotoroptimalisering, fordi søkemotorer er designet for å finne og rangere relevant informasjon basert på hva brukeren søker etter. Tekst er den primære måten at informasjon blir formidlet på nettet, og dermed er søkemotorer avhengige av tekst for å kunne indeksere og analysere innholdet på nettsider.

Søkemotorer bruker avanserte algoritmer for å analysere og forstå tekst på nettsider, og bruker denne informasjonen til å bestemme relevansen til et nettsted for et bestemt søk. Dette betyr at jo bedre og mer relevant tekst som finnes på en nettside, jo større sannsynlighet er det for at siden vil vises høyt opp på søkeresultatsiden.

For å søkemotoroptimalisere en nettside, er det viktig å sørge for at teksten er godt skrevet, unik og relevant for målgruppen. Dette vil bidra til å forbedre synligheten og rangeringen av nettsiden i søkeresultatene.

Vi har skrevet en liten kokebok til deg som du kan bruke i din søkemotoroptimaliserings-strategi. Her lærer vi deg å strukturere teksten på en nettside på en måte som gjør at du burde ha gode muligheter til å havne høyt oppe på resultatsidene.

Tittel

Tittelen er overskriften på siden din, og det første du som bruker ser. Tittelen bør vekke en nysgjerrighet, eller føles relevant for, leseren. Den skal kort fange innholdet i saken din, og invitere til videre lesing. Hold tittelen kort, og lettfattelig å lese. Unngå vanskelige ord som kan være på å komplisere forståelsen av saken du skriver om. På et nettsted skal tittelen stå øverst på siden den omtaler.

Det er viktig med riktig formattering av titler. Formattering av titler gjøres gjerne med bruk av «Headline»-tagger. Formatteringen skrives slik: <h1>Overskrift</h1>. Denne tittelen vil vise Google at dette er den viktigste overskriften på nettstedet ditt. Det bør aller helst bare være en H1 i en tekst. Det kan gjerne være flere underoverskrifter, som f.eks. H2 eller H3. Dette er med på å strukturere teksten slik at søkemotoren leser det riktig.

Denne H-en som vi snakker om står for Headline 1, headline 2 og så videre. Numrene etter headline indikerer viktigheten av overskriften og strukturen på den. I et tilfelle der man har en Headline 2-overskrift først, etterfulgt av tekst, og så en headline 3-overskrift neste, så vil nettleseren tolke at headline 3-overskriften holder til under headline 2. Dette kan være med på å kategorisere innholdet ditt.

Eksempel:

Dette er en Headline 1-overskrift

Dette er overskriften på siden.

Under her finner du en

Headline 2, eller H2-overskrift.

Dette er en undertittel som forteller noe om seksjonen du skal til å lese om.

Dersom du finner en h3-overskrift, så vil det være en undertittel som utforsker temaet til h2 overskriften litt mer.

Ingress

Ingress er den teksten som du finner mellom tittel og innhold. Dette skal være en kort tekst, som forklarer hva teksten handler om. Den skal oppfordre til videre lesning samtidig som den oppsummerer innholdet i teksten.

En tommelfingerregel er at en ingress ikke bør inneholde mer enn 30-40 ord. Vi pleier i tillegg å skille litt på grafikken til en ingress, gjerne med å bruke kursiv skrift. På den måten får man skilt denne delen av teksten fra resten av innholdet.

Poenget med å skrive en god ingress i sosiale medier er at det også vil være den teksten som vises i Google sine resultater. Dette gjør det perfekt for søkemotoroptimalisering, for du får forklart innholdet i artikkelen eller saken din på en kortfattet og oppsummert måte, som gjør at det er det innholdet som vises som «excerpt». Excerpt er engelsk for utdrag, og er et faguttrykk som i alle fall WordPress bruker hyppig på sine løsninger.

Innhold

Innhold er det som er hoveddelen av saken. Hvordan man strukturerer en sak for søkemotoroptimalisering avhenger av hva slags type sak det er. Er det en salgsside for bedriften din? En informasjonsside? Er det en artikkel eller bloggpost? Hvem leser den? Det er mye å holde styr på, og jeg tenkte å bruke litt plass på nettopp dette.

Skriv det viktigste først

Typisk for ethvert innhold er å forsøke å strukturere teksten så det viktigste kommer først.
I en avisredaksjon så er det slik at hvis redaktøren må kutte tekst, så kuttes det bakfra. Altså det som er sist i artikkelen. Der er det som er minst viktig for artikkelen, mens det som er viktigst er øverst.

Prøv dette selv: Gå inn på en nettside (bare velg en tilfeldig), og se hvor lang tid du bruker på å bestemme deg for om dette er en side for deg eller ikke. Hver gjest bruker omtrentlig 3-5 sekunder på å definere om dette er en side man ønsker, eller har behov for, å være på eller ikke. Derfor er den første delen av teksten veldig viktig.

Jeg liker å dele opp teksten i avsnitt, og å bruke punktlister og underoverskrifter. Det er med på å bryte opp teksten. Ofte kan en stor mengde tekst bare fremstå som en stor blokk med bokstaver som ikke gir noen som helst mening. Når man får strukturert oppsettet på teksten riktig så blir det det enklere for leseren å lese.

Søkeord

Et viktig strategisk punkt når du jobber med søkemotoroptimalisering er søkeord. Dette er ord eller uttrykk som beskriver produktet eller tjenesten du tilbyr. Det er avgjørende for synligheten til siden din å velge de riktige søkeordene å optimalisere for.

Bruk selv noen sekunder på å tenke på målgruppen din, og tenk så på hva du ville søkt etter dersom du var kunde og villfarende i web-verden. Disse søkeordene bør gjenspeile seg på landingssidene dine. Det finnes ulike tjenester der ute som du kan bruke for å identifisere de mest relevante søkeordene som potensielle kunder bruker for å finne produkter eller tjenester du måtte tilby. En god ide kan også være å spørre noen kunder, eventuelt venner eller bekjente, om de kan tenke seg å skrive inn noen søkeord dersom de ønsket seg din tjeneste.

Alle disse søkeordene som dukker opp bør gjenspeiles i nettstedets innhold, inkludert titteltaggen, metabeskrivelsen, URL-er og overskrifter på siden. Det er viktig å unngå å over-optimalisere for søkeord, da dette kan føre til at nettstedet blir straffet av søkemotoren.

<h2>HTML og PHP</h2>

HTML og PHP er de to mest kjente programmeringsspråkene for web. Jeg har tenkt å bruke litt plass under på å definere begge deler, slik at du kan få en bredere forståelse av hvordan det fungerer og hva det har å si for ditt arbeid for forbedret søkemotoroptimalisering.

<h3>HTML</h3>
NB! HTML-taggene er skrevet med vilje for å illustrere funksjonen av de.

HTML står for HyperText Markup Language og er et standardisert språk som brukes til å lage og designe websider. HTML består av en serie med koder eller tags som forteller nettleseren hvordan innholdet på nettsiden skal vises.

HTML-koden består av et sett med koder eller tags som starter og slutter med spesielle tegn, slik som < >. Disse taggene kan inkludere informasjon om alt fra overskrifter og avsnitt til bilder og videoer, og kan også inkludere koder som bestemmer hvordan innholdet skal formateres.

HTML er et viktig verktøy for å skape en tilgjengelig og brukervennlig nettleseropplevelse for brukerne, og det er derfor viktig at webdesignere og utviklere har en god forståelse av HTML og hvordan det brukes for å lage effektive og attraktive nettsider. HTML-koden brukes til å strukturere og formatere innholdet på nettsider, og gi nettleseren beskjed om hvordan innholdet skal vises på skjermen.

Her er noen av de viktigste grunnene til at HTML er viktig:

Strukturering av innhold: HTML-koden brukes til å strukturere innholdet på nettsider, slik at det er enkelt å lese og forstå for brukerne. Dette inkluderer bruk av overskrifter, avsnitt og lister for å organisere informasjonen på en ryddig og sammenhengende måte.

Tilgjengelighet: HTML-koden gir mulighet for å legge til alternative tekster, beskrivelser og metadata som kan hjelpe brukere med funksjonshemninger eller som bruker skjermlesere å forstå innholdet på nettsiden. Dette er viktig for å sikre at nettsiden er tilgjengelig for alle.

Søkemotoroptimalisering: HTML-koden kan optimaliseres for søkemotorer, noe som kan øke synligheten og rangeringen av nettsiden din i søkeresultatene. Dette kan gi mer trafikk og bedre resultater for virksomheten din.

Brukervennlighet: HTML-koden brukes til å lage interaktive elementer som knapper, skjemafelter og lenker, som gjør det enkelt for brukere å navigere og bruke nettsiden.

Kompatibilitet: HTML er et standardisert språk som støttes av alle nettlesere, noe som gjør at nettsider laget med HTML fungerer på alle enheter og plattformer.

Kort oppsummert er HTML viktig fordi det gir en strukturert og organisert måte å presentere innholdet på nettsiden din, som er lett å lese og forstå for brukerne. HTML bidrar også til å gjøre nettsiden tilgjengelig og brukervennlig for alle, og kan hjelpe deg med å øke synligheten og trafikken til nettsiden din.

PHP

PHP står for "PHP Hypertext Preprocessor" (etter litt googling har jeg funnet ut at det er et såkalt rekursivt akronym, som betyr at deler av det referer til seg selv…) og er et populært skriptspråk som brukes for å utvikle dynamiske og interaktive websider. PHP er et server-side skriptspråk, noe som betyr at det behandles på serveren før resultatet sendes til brukerens nettleser. Man koder med andre ord i PHP, og så leser nettleseren din språket som HTML, etter å ha hentet opp alle variablene i språket. Forvirret? La meg forenkle:

Du skriver inn en php-kode som sier at nettstedet skal hente opp fargen definert i en stil-fil (CSS). Den sier ikke noe om hvilken farge det er, bare at det er en farge, og at du finner fargen i stilfilen. Nettleseren henter frem stilfilen, finner fargen, og viser fargen i nettleseren som HTML. Dersom man bytter farge i stilfilen, byttes fargen på nettleseren. PHP-koden forblir den samme. PHP-koden utfører altså forskjellige oppgaver, for eksempel å hente og manipulere data fra en database, generere dynamisk innhold og tilpasse brukeropplevelsen.

Noen av fordelene med å bruke PHP inkluderer:

Fleksibilitet: PHP kan brukes til å lage alt fra enkle nettsider til avanserte webapplikasjoner.

Database-tilgang: PHP er spesielt godt egnet for å jobbe med databaser, og kan brukes til å hente, lagre og manipulere data fra en database.

Plattform-uavhengig: PHP støttes av alle de store operativsystemene og fungerer på både Windows, Mac og Linux.

Åpen kildekode: PHP er en open-source teknologi, som betyr at kildekoden er tilgjengelig for alle og kan tilpasses etter behov.

Stor brukerbase: PHP er et av de mest populære skriptspråkene i bruk i dag, og det er en stor og aktiv brukerbase som kan gi støtte og hjelp til utviklere som jobber med PHP.

I sum er PHP et kraftig verktøy for webutvikling, som gir muligheter for å lage avanserte webapplikasjoner og dynamiske nettsider. Men den kanskje aller viktigste egenskapen er at man kan bygge maler som gjør at strukturen på nettstedet blir treffsikkert, og at innholdet byttes ut etter hva brukeren legger inn av innhold.

Meta-tekst

Meta-tekst, også kjent som meta-beskrivelse eller meta-description. Dette raret ordet jeg har nevnt et par ganger allerede er en kort beskrivelse av innholdet på en nettside som vises i søkeresultatene på søkemotorer. Meta-tekst er en del av meta-dataen på en nettside, som gir informasjon til søkemotorene om innholdet på siden.

Meta-tekst er vanligvis på rundt 155-160 tegn lang og vises i søkeresultatene under tittelen på nettsiden. Formålet med meta-tekst er å gi en kort og nøyaktig beskrivelse av hva nettsiden handler om, for å hjelpe brukere med å velge hvilken nettside de skal klikke på i søkeresultatene.

En godt skrevet meta-tekst kan hjelpe til med å øke klikkfrekvensen (CTR) på søkeresultatene, noe som igjen kan føre til mer trafikk til nettsiden. Samtidig kan en dårlig eller irrelevant meta-tekst føre til at brukere velger å klikke på en annen nettside i søkeresultatene, selv om nettsiden din egentlig har det de leter etter. Derfor er det viktig å skrive en god og relevant meta-tekst som gir brukerne en god idé om hva de kan forvente når de klikker på nettsiden. Meta-teksten bør være informativ, engasjerende og relevant for innholdet på nettsiden. Det er viktig å inkludere nøkkelord og setninger som gjenspeiler innholdet på nettsiden, slik at det blir lettere for søkemotorer å forstå hva nettsiden handler om og hvilken målgruppe den er rettet mot.

Linker

Linker er viktige for søkemotoroptimalisering av flere grunner.

For det første er linker en viktig faktor for å bestemme rangeringen til en nettside i søkeresultatene. Søkemotorer som Google bruker en rekke faktorer for å avgjøre hvilke nettsider som skal vises høyest i søkeresultatene. En av disse faktorene er antall og kvaliteten på linker som peker til nettsiden. Jo flere kvalitetslinker som peker til en nettside, jo høyere vil nettsiden normalt rangere i søkeresultatene.

For det andre kan linker øke synligheten til en nettside. Hvis en nettside har mange kvalitetslinker fra andre relevante nettsider, vil det øke sjansene for at brukere vil finne nettsiden når de søker etter relatert innhold. Dette kan igjen føre til økt trafikk til nettsiden.

For det tredje kan linker bidra til å bygge autoritet og troverdighet for en nettside. Hvis mange relevante og anerkjente nettsider linker til en nettside, kan det bidra til å øke nettsidens autoritet og troverdighet innenfor det aktuelle fagområdet eller emnet. Dette kan igjen føre til økt tillit fra både søkemotorer og brukere.

Til slutt kan linker også hjelpe til med å spre innholdet på en nettside til et større publikum. Når andre nettsider linker til innholdet ditt, kan det bidra til å øke synligheten og eksponeringen for nettsiden og innholdet på den.

Derfor er det viktig å bygge en god linkprofil ved å få kvalitetslinker fra relevante og autoritative nettsider for å forbedre søkemotoroptimaliseringen av en nettside og øke synligheten, trafikken og troverdigheten til nettsiden.

Undertitler

Undertitler, også kjent som mellomtitler, kan være et viktig verktøy for å gjøre artikler mer leservennlige og engasjerende. Undertitler hjelper leserne med å orientere seg i teksten og finne det de leter etter raskere, samtidig som de bryter opp lange avsnitt og gjør teksten mer visuelt tiltalende.

Undertitler er alle titler som er rangert lavere enn Heading 1. For eksempel Heading 2. En av fordelene med undertitler er at de kan hjelpe til med å organisere innholdet i artikkelen på en logisk og strukturert måte. En artikkel med klare og relevante undertitler gjør det lettere for leserne å forstå hvordan innholdet er strukturert og hvordan de forskjellige delene henger sammen. Det kan også gjøre det enklere å finne frem til bestemte deler av artikkelen senere, hvis leseren ønsker å gå tilbake og lese mer om et spesifikt emne.

Undertitler kan også være en effektiv måte å øke lesbarheten av artikler på. Lange avsnitt uten mellomtitler kan være vanskelig å lese og forstå, spesielt for personer med konsentrasjonsvansker eller lesevansker. Med undertitler kan leserne lett se hva de forskjellige delene av artikkelen handler om, og det blir lettere å fokusere på ett emne av gangen. Dette kan øke engasjementet og interessen for artikkelen.

En annen fordel med undertitler er at de kan gjøre artikler mer visuelt tiltalende og lettere å skumlese. Når en artikkel har mange undertitler, ser den mindre ensformig og tung ut, og det kan gjøre den mer attraktiv å lese. Det blir også lettere å skumme gjennom artikkelen for å finne det man er interessert i, eller for å avgjøre om artikkelen er relevant for ens behov. Mange som er på jakt etter informasjon skumleser innhold.

Det er også verdt å merke seg at søkemotorer som Google vurderer kvaliteten på innholdet i en artikkel når de rangerer nettsider i søkeresultatene. En artikkel med klare og relevante undertitler kan hjelpe søkemotorer med å forstå innholdet på siden, og dermed bidra til bedre søkemotoroptimalisering for ditt nettsted.

Samtidig er det viktig å merke seg at undertitler bør brukes med forsiktighet. For mange undertitler kan gjøre artikkelen uoversiktlig og rotete, og dermed motvirke effekten av å bruke undertitler i utgangspunktet. Det er også viktig å velge relevante og beskrivende undertitler som gir leserne en god idé om hva de kan forvente å finne i hver del av artikkelen.

I tillegg bør undertitler brukes konsekvent gjennom hele artikkelen, slik at leserne kan forvente å finne dem på samme sted i hver del av artikkelen. Det kan også være lurt å bruke en større skriftstørrelse eller annen form for visuell markering for å gjøre undertitlene tydeligere og mer synlige. Personlig er jeg veldig glad i å markere de med fet skrift og en avstand fra/til neste/forrige avsnitt.

Organisk deling

Organisk deling er når brukere på sosiale medier eller andre nettsteder deler en link til en nettside på en naturlig og ubetalt måte. Dette er i motsetning til betalt annonsering eller andre former for markedsføring.

Dette har en positiv effekt på søkemotoroptimaliseringen av en nettside. Når flere brukere deler en link til en nettside, øker det både trafikken til nettsiden og antall eksterne lenker som peker til nettsiden. Dette kan bidra til at søkemotorer som Google vurderer nettsiden som mer relevant, og dermed rangerer den høyere i søkeresultatene.

Å ha en sterk tilstedeværelse på sosiale medier og andre nettsteder der organisk deling er vanlig, kan derfor være en viktig del av en helhetlig søkemotoroptimalisering-strategi. Dette kan inkludere å lage delbart innhold som appellerer til målgruppen, ha en tydelig delingsknapp på nettsiden og være aktiv på sosiale medier og andre plattformer der brukerne deler innhold.

Det er imidlertid verdt å merke seg at organisk deling ikke er en garanti for god søkemotoroptimalisering alene. Det er fortsatt viktig å ha en godt strukturert og søkemotorvennlig nettside med relevant og kvalitetsinnhold for å oppnå høy rangering i søkeresultatene. Organisk deling kan imidlertid bidra til å øke synligheten og trafikken til nettsiden, og dermed være en viktig faktor i en helhetlig søkemotoroptimalisering-strategi.

Forstå målgruppen din!

Vit hva kundene dine ser etter, leter etter og søker etter. Å forstå målgruppen din er en viktig del av en vellykket søkemotoroptimalisering-strategi. Det hjelper deg med å lage innhold og optimalisere nettstedet ditt for de riktige søkeordene og brukerbehovene, og dermed øke sjansen for å rangere høyt i søkemotorresultatene og tiltrekke deg mer trafikk til nettstedet ditt.

Først og fremst kan å forstå målgruppen din hjelpe deg med å identifisere relevante søkeord og uttrykk som de bruker når de søker etter informasjon eller produkter og tjenester relatert til din bransje. Ved å optimalisere nettstedet ditt for disse søkeordene, kan du øke sjansen for at målgruppen din finner deg når de søker på nettet.

I tillegg kan å forstå målgruppen din hjelpe deg med å lage innhold som passer til deres behov og interesser. Når du skaper innhold som svarer på spørsmålene og problemene som målgruppen din har, øker du sjansen for at de vil dele og referere til innholdet ditt, og dermed øke synligheten og trafikken til nettstedet ditt.

En annen grunn til at det er viktig å forstå målgruppen din er å optimalisere nettstedet ditt for deres atferd og preferanser. For eksempel kan målgruppen din foretrekke å bruke bestemte enheter, som smarttelefoner eller nettbrett, eller de kan foretrekke visse typer innhold, som videoer eller infografikk. Ved å optimalisere nettstedet ditt for disse atferdene og preferansene, kan du gi en bedre brukeropplevelse og øke sannsynligheten for at de blir på nettstedet ditt lenger og utfører en ønsket handling, som å kjøpe et produkt eller registrere seg for en tjeneste.

Å forstå målgruppen din kan også hjelpe deg med å optimalisere nettstedet ditt for lokale søk. Hvis du driver en bedrift som retter seg mot et bestemt lokalt marked, er det viktig å optimalisere nettstedet ditt for lokale søkeord og geografiske søk. Dette kan inkludere å inkludere lokal informasjon på nettstedet ditt, som adresse, telefonnummer og kart.

Det å forstå målgruppen din kan altså hjelpe deg med å lage en helhetlig og effektiv søkemotoroptimalisering-strategi. Når du vet hva målgruppen din er interessert i og hvordan de søker etter informasjon på nettet, kan du lage en strategi som inkluderer optimalisering av nettstedet ditt for relevante søkeord, lage innhold som resonnerer med deres behov og interesser, og optimalisere nettstedet ditt for deres atferd og preferanser.

Hva med tillit? Er det viktig? Evt hvorfor er det viktig?

Et førsteinntrykk får du kun en gang, sa en klok mann til meg en gang. Og det er sant. I løpet av de tre første sekundene har vi bestemt oss for hva slags inntrykk vi har av en person eller bedrift, eller nettside. Kundenes valg av handlested vurderes ut i fra tilliten forbrukeren har til bedriften din. Når kunder har tillit til en bedrift, er de mer sannsynlig å kjøpe produktene eller tjenestene som bedriften tilbyr. Dette skyldes at kunder føler seg trygge på at de vil få de resultatene de ønsker fra produktene eller tjenestene, og at bedriften vil være i stand til å håndtere eventuelle problemer eller spørsmål som kan oppstå.

Tillit kan også påvirke kundelojaliteten. Dersom kunden får en positiv opplevelse, er de mer sannsynlig å komme tilbake for flere kjøp og anbefale bedriften til andre. Dette skyldes at kunder er fornøyde med produktene eller tjenestene de har kjøpt, og at de føler seg trygge på at bedriften vil gi dem den samme gode opplevelsen i fremtiden. De vet hva de får, og det betyr mye når kunden skal ta en kjøpsbeslutning.

For å bygge tillit, kan en bedrift ta en rekke tiltak. Dette kan inkludere å være åpen og ærlig om produktene eller tjenestene som tilbys, å levere på løftene som gis til kunder eller å gi god kundeservice.

Ved å fokusere på å bygge tillit gjennom åpenhet, ærlighet og levering på løfter, kan en bedrift bygge et sterkt omdømme og skape et lojalt kundegrunnlag.

Hvorfor bruker jeg så mye plass på noe så grunnleggende som tillit? Jo, det er fordi man på Google, Facebook og flere andre steder kan bli evaluert, eller anmeldt, av sine kunder. En anmeldelse på Google kan være med på å avgjøre om en kunde velger å handle hos deg eller ikke. Det skal ikke mange negative anmeldelser til før tilliten er brutt. Det tar mange år å bygge opp tillit, men kun noen sekunder å bryte den ned.

Be derfor om at dine kunder vurderer deg på Google og Facebook, dersom du har muligheten til det.

WordPress som plattform

WordPress er en av de mest populære og brukervennlige plattformene for publisering av nettsider og blogger. Det er flere grunner til hvorfor WordPress er viktig for søkemotoroptimalisering.

For det første er WordPress utformet med tanke på søkemotoroptimalisering. Dette betyr at det er enkelt å optimalisere nettsiden eller bloggen for søkemotorer som Google. Plattformen har innebygde funksjoner som gjør det enkelt å legge til meta-beskrivelser, meta-titler og alternative tekster for bilder, som er viktige faktorer for å rangere høyt i søkemotorresultatene.

For det andre har WordPress en rekke søkemotoroptimalisering-plugins som kan installeres for å ytterligere forbedre søkemotoroptimaliseringen. For eksempel, Yoast SEO-pluginen som er en av de mest populære søkemotoroptimalisering-pluginene for WordPress, hjelper brukerne med å optimalisere innholdet på nettsiden og bloggen for søkemotorer. Den gir veiledning om nøkkelordplassering, meta-beskrivelser og titler, interne og eksterne lenker og mer.

For det tredje er WordPress en responsiv plattform, noe som betyr at nettsiden eller bloggen vil se bra ut og fungere godt på alle enheter, inkludert mobile enheter. Dette er viktig for søkemotoroptimalisering, da Google prioriterer responsiv design når de rangerer nettsider og blogger i søkeresultatene.

For det fjerde er WordPress en populær plattform som blir brukt av mange nettsteder og blogger, noe som betyr at det er et stort samfunn av utviklere og brukere som kan hjelpe til med å forbedre søkemotoroptimalisering-innsatsen. Det finnes et bredt utvalg av søkemotoroptimalisering-relaterte ressurser og verktøy som kan brukes til å forbedre søkemotoroptimaliseringen på WordPress-nettstedet eller bloggen.

Det skal også nevnes at WordPress er en dynamisk plattform som kan utvides og tilpasses etter behov. Det finnes tusenvis av temaer og plugins som kan brukes til å tilpasse utseendet og funksjonaliteten på nettsiden eller bloggen. Dette gir brukerne muligheten til å optimalisere nettsiden eller bloggen for søkemotoroptimalisering og sørge for at den skiller seg ut fra konkurrentene.

Hvor fort kan man forvente seg resultater med riktig bruk av søkemotoroptimalisering?

Det er et spørsmål vi ofte får når vi snakker med kunder. De fleste ønsker seg resultater fort, og tror at det å jobbe med søkemotoroptimalisering er en engangsjobb. Søkemotoroptimalisering er ikke en engangsjobb, men en kontinuerlig prosess for å opprettholde og forbedre synligheten og rangeringen av nettstedet. Det tar tid å bygge opp autoritet og tillit hos søkemotorer, og søkemotoroptimaliserings-arbeidet må derfor ses på som en langsiktig investering.

Generelt kan man si at det kan ta fra noen få uker til flere måneder å se resultater av søkemotoroptimaliserings-arbeidet.

Ofte er det en betydelig kostnad forbundet med det, men det er fordi det er mange faktorer som avgjør hvor fort man kan forvente seg resultater med riktig bruk av søkemotoroptimalisering. Dette kan blant annet være konkurranse på søkeordene man ønsker å rangere for, eksisterende synlighet og autoritet til nettstedet, og endringer i søkealgoritmer.

Det er også verdt å merke seg at søkemotoroptimalisering er bare en av flere markedsføringsmetoder som kan brukes for å øke trafikken til nettstedet. Det kan være lurt å vurdere å bruke en kombinasjon av søkemotoroptimalisering og andre markedsføringsmetoder for å oppnå best mulig resultat.

Trenger du råd, priser eller mer informasjon?

Potensialet til å øke nettrafikken og omsetning din gjennom SEO og Google Ads er ofte høyere enn man tror. La oss ta en prat og se hva vi kan gjøre for utviklingen din.

  • Retningslinjer for personvern

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Rank nr. 1 - Ledende på Søkemotoroptimalisering