Søkemotoroptimalisering – Alt du trenger å vite.

En nettside uten trafikk er ubrukelig og verdiløs

Teknisk analyse

Vi avdekker feil og mangler som holder nettsiden din tilbake i Googles søkeresultater og utformer en tiltaksrapport.

Søketrafikk

Vi identifiserer hvem som leter etter dine varer og tjenester.

Øke onlinesalg

Vi styrer søketrafikken inn til din nettside.

Skal vi ta en prat? Helt uforpliktende selvsagt

Spørsmål?

Sjekkliste for SEO

Det kan være vanskelig for nybegynnere å konkurrere i Googlesøk, men selv om man kanskje ikke klarer øverste plassering, vil hvert steg man klatrer på side 1 bidra til mer trafikk.

Her er noen av de viktigste tingene du kan gjøre selv:

  • Tydelige overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser. Du må være konkret og presis, og gjerne bruke H-tags.

 

  • Google leser tekst, og foreløpig ikke bilder. Bruk alt-text til å forklare hva bildet viser.

 

  • Finn ut hvilke ord folk faktisk søker på. Det er veldig lett å bli litt nerdete når man velger søkeord, men husk at kundene kanskje ikke bruker samme benevnelser som deg. Bruk Google Search Console og Keyword planer til å finne gode søkeord.

 

  • Nettsiden må være responsiv. Er den ikke det så bygg ny nettside.

 

  • Domenestrategien bør være .no for Norge, .co.uk for Storbritannia osv. Bruk en nettside pr geografiske marked.

 

  • Skaff deg relevante gode inngående lenker. Kjøper du 500 linker for $50 på Fivverr, må du regne med at Google kverker rangeringene dine innen kort tid.

 

  • SSL-sertifiserte sider rangerer høyere enn usikrede sider. Domeneregistraren din kan hjelpe deg med SSL.

 

  • Svar på brukerens spørsmål. Alle Googlesøk er i prinsippet et spørsmål. Dette skal vi se litt mer på:
seo-sjekkliste

Når man innser at alle Googlesøk har et spørsmålstegn bak seg, blir det mye enklere å rangere i søkemotorene. Du må først og fremst gi et svar på spørsmålet. Først må du gjøre landingssiden så presis som mulig. Bruk det valgte søkeordet i URL: dittdomene.no/søkeord.

La oss si at søket (eller spørsmålet) er «Tannlege Oslo». Denne brukeren leter etter A en tannlege som er B i Oslo. For å svare på spørsmålet må du fortelle:

A: Jeg er tannlege, jeg er spesialist på tannlegeskrekk, tannregulering (eller det som måtte passe).

B: Du finner meg i Oslo, nærmere bestemt Bygdøy e.l.

URL blir da: dittdomene.no/tannlege-oslo

Klarer du å utføre alt som står i denne oversikten vil du ha svært gode sjanser for å gjøre det bra i søkemotorene.

Noen av våre kunder

Synlighet i markedet med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å kjenne din målgruppe og vite hva de er ute etter. Du må ha det nettstedet som kommer høyest mulig opp på resultatsiden, når noen søker etter dine produkter eller tjenester. Det kommer opp tusenvis av resultatsider i hvert enkelt søk, og ingen ønsker å lande på side 50 eller 500. Målet for alle bedrifter er å komme på førstesiden, og aller helst på førsteplass. Det er det søkemotoroptimalisering handler om.

Det handler om å bli funnet av den som leter

Det hjelper lite om nettsiden din er tipp topp, hvis ikke noen finner den. Internettmarkedet er tøft og det krever mye jobb og innsats å rangere høyt i søkemotorene. Ved å optimalisere din nettside, kan du mangedoble antall besøkende, og antall salg i løpet av noen uker eller måneder. Hvor lang tid det tar før du rangerer avhenger av hvor mange andre som forsøker å rangere i samme kategori som deg.

I enkelte bransjer og nisjer krever det lite å komme høyt opp, mens i andre krever det masse tid og kontinuerlig jobb for å få de beste resultatene. Jobben kan du velge å gjøre selv, om du har tid og lyst, eller du kan sette andre til å gjøre det. SEO handler i essensen om å være tydelig om hva du driver med, slik at søkemotorene finner nettsiden og gir den mer trafikk. Det er i grunn ikke så komplisert, og med litt basiskunnskap om SEO kan du ta din nettside til nye høyder.

 

Se søkemotoroptimalisering i praksis

La oss se på et regnstykke;

  • Si det er 500 søk etter dine produkter og tjenester hver måned.
  • Du har en hjemmeside og bruker søkemotoroptimalisering for å få nettsiden din opp på førsteplass i søkeresultatene.
  • Du kan forvente ca. 38% av denne trafikken, eller 192 unike besøk til din nettside hver måned
  • Gjennomsnittlig konverteringsfrekvens fra organiske søkeresultater er 16%
  • Dette resulterer i 31 nye henvendelser hver måned – som et direkte resultat av SEO.

Tabellen viser trafikkfordelingen på første siden i Googles søkeresultater.

Kilder: Advanced Web Ranking og Marketing Sherpa

*Tallene er noen år gamle, men fremdeles like aktuelle.

Posisjon i Googles søkeresultaterGj. snittlig klikkfrekvens (CTR) i 2017Trafikk / Besøk til nettsideAntall nye henvendelser per måned
138,4 %19231
219,2 %9615
311,2 %569
47,5 %386
55,2 %26264
64,0 %203
73,1%162
82,5 %132
92,0 %102
101,7 %91
ranknr1-kal-visuals-IfWBTkFRmtY-unsplash

Søkemotoroptimalisering handler om å ha brukeren i fokus

Perfekt optimalisering kan ta lang tid, men det er noen enkle grep du kan gjøre som vil være positivt for din nettside. Når du skal legge inn tekster med søkeord, er det viktig å holde brukeren i fokus. Det er ingen som orker å lese tekster som høres ut som de er skrevet av en maskin.

Tekstene skal være leservennlige, og nyttige, slik at Google har lyst til å sende trafikk til din side. Før var det vanlig å optimalisere kun for søkemotorene. Nå blir det bare viktigere og viktigere at SEO-optimaliserte tekster også skal leses av mennesker. Du må med andre ord ha en brukervennlig og leservennlig nettside.

Enkle tips

En god tittel (Meta Title) på tekstene er effektivt og veldig viktig når du skal optimalisere for søk. En informativ tittel gir leseren lyst til å klikke inn på nettsiden. Det er også viktig at det er en tittel som innbyr til videre lesing. På nett går alt fort, og det gjelder å fange oppmerksomheten til leseren raskt. Svar på spørsmål, eller fortelle med en gang hva artikkelen/nettsiden inneholder.

Linker er viktig, både internt og på eksterne sider. Internt vil det si at du har en god struktur på nettsiden, og at du har linker til andre steder på nettsiden din i tekstene. Eksternt vil det si at andre nettsider ønsker å linke til deg, aller helst fordi du har bra innhold. Det oppfattes som positivt fra søkemotorenes side. Jo flere lenker, jo mer tror Google at din side er bra, og dermed får du mer trafikk.

Så da er det vel bare å sette i gang? Ha brukeren i fokus, og gi nettsiden din en liten ansiktsløft med gode titler og unikt innhold. Så skal du se det blir fart på sakene med søkemotoroptimalisering (SEO).

Endre publiseringssystem på nettsiden

Skal du bytte CMS til et nytt system, kan du risikere å miste rangeringene dine selv om du har byttet til et publiseringssystem som i utgangspunktet skal være bedre. Dette har vi fått litt for mange henvendelser på.

En ny og fin nettside som skulle øke salget videre, viser seg å heller fjerne proppen i bøtta, slik at alt forsvinner. Det er ulike årsaker til at dette kan skje, men her er de vi ser mest av:

  • Selve arkitekturen på nettstedet endres.
  • Strukturen og hierarkiet i nettadressene endres.
  • Det oppstår problemer med duplikater av innholdet.

Når man først mister inntekten, blir man gjerne desperat og tar dårlige valg. Derfor bør du alltid rådføre deg med en SEO-ekspert FØR du bytter nettsiden, slik at du ikke tar for høy risiko.

Vår erfaring er at man spør webdesigneren om SEO kommer til å bli ivaretatt når den nye siden bygges, webdesigneren svarer ja, for så å ødelegge alt, fordi de mangler kompetansen på SEO. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men vi ser at det er et problem som går igjen svært ofte.

 

Så vi understreker dette: spør en SEO-ekspert før du endrer webdesignet.

Trenger du råd, priser eller mer informasjon?

Potensialet til å øke nettrafikken og omsetning din gjennom SEO og Google Ads er ofte høyere enn man tror. La oss ta en prat og se hva vi kan gjøre for utviklingen din.

  • Retningslinjer for personvern

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Rank nr. 1 - Ledende på Søkemotoroptimalisering