Hva er et nøkkelord og hvordan velger man riktig?

Nøkkelord er de viktigste søkefrasene vi ønsker å rangere for i Google. Vi tar deg gjennom hvorfor, og hvordan du finner riktig ord.

Hvorfor fokusere på nøkkelord?

Nøkkelord forteller Google kjapt og presist hva en nettside handler om. I søkealgoritmenes spede begynnelse var det ofte nok å nevne nøkkelordet mange nok ganger på en side, så ville den rangere høyt.

I dag er søkealgoritmene alt for smarte til å la seg lure av sånt, så «keywordspaming» lønner seg sjeldent. Årsaken til at du allikevel skal fokusere på nøkkelord er at det hjelper deg til å være presis angående tematikken på siden. Google har fremdeles behov for å bli tydelig fortalt hva som er sidens tematikk, får å kunne indexere den på rett plass.

Søkefraser og setninger

Når vi snakker om nøkkelord, er det faktisk veldig ofte hele setninger, vi mener. På SEO-nerdisk kaller vi det «long tail search phraces». Det er 2 grunner til at dette er viktig:

1.Rangering

Øverst i Googles søkeresultat er det plass til akkurat ett treff. Det betyr at det vil være veldig vanskelig å få denne plassen. Vi ser at det øverste organiske søkeresultatet ofte får over 30% av all søketrafikken, hvilket er ganske mye.

Dersom du er leverandør av fastmonterte utendørs badebasseng, vil det være veldig fristende å rangere som nr. 1 for ordet «badebasseng». Dette har massevis av søk og genererer mye trafikk. Problemet er at der finner du allerede massive nettsider som Europris, Biltema m.m. Disse er det vanskelig å konkurrere mot, og det er også lite vits.

Mange av dem som søker badebasseng er ute etter små oppblåsbare basseng til barna, og derfor ikke interessert i det du leverer.

Legger du til «fastmontert utendørs badebasseng» forsvinner de store kjedene som leverer plaskebasseng og konkurransen om de gjeveste plasseringene blir lavere. Dette betyr at det er høyere sannsynlighet for at du får søketrafikk, og de besøkende leter etter det du faktisk leverer.

2.konvertering

Dette slår også inn på konvertering. Jo mer presist et nøkkelord er, desto høyere konverteringsrate har det. Det vil være færre antall søk, men hvert søk vil ha høyere verdi.

For å spørre litt flåsete: vil du helst ha 33% av 100 eller 1% av 1000?

Altså, lengre søkefraser gir ofte høyere antall besøk og flere salg, enn korte nøkkelord med høyt søkevolum.

Hvordan finne søkeord?

Dersom du vil lete frem søkeordene selv kan du skaffe deg en Google Ads konto og bruke søkeordsverktøyet der. Dette er fint for å få sjekket søkefraser og vurdere om det finnes noe søkevolum. Dette er et ypperlig verktøy for nybegynnere.

Dersom du trenger mer avansert innsikt kreves det både en del erfaring og noen relativt kostbare analyseverktøy. I Så tilfelle er det bedre å be oss om å utføre en søkeordsanalyse for deg, for å finne de beste søkefrasene.

Du må uansett se på:

  1. Hvor relevant er søkefrasen for det jeg leverer?
  2. Hvor mange bruker den?
  3. Hvor mye konkurranse er det på den aktuelle frasen.

 

 

 

Trenger du råd, priser eller mer informasjon?

Potensialet til å øke nettrafikken og omsetning din gjennom SEO og Google Ads er ofte høyere enn man tror. La oss ta en prat og se hva vi kan gjøre for utviklingen din.

  • Retningslinjer for personvern

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.