//Kontroll på markedsføringsbudsjettet

Kontroll på markedsføringsbudsjettet

De aller fleste bedrifter har et markedsføringsbudsjett. Man pleier å si at omtrent halvparten av markedsføringen virker, men det er umulig å si hvilken halvpart.

Men det trenger ikke å være sånn.

Markedsføring har alltid vært en helt vesentlig del av en virksomhet. Til og med de som påstår at de ikke trenger markedsføring, har markedsført på en eller annen måte. På et eller annet tidspunkt har de presentert seg for en potensiell kunde, eller kjenning av en kunde på en sånn måte at det har utløst et salg eller en kontrakt. Fysisk hands-on markedsføring.

For de fleste andre av oss er det et litt mer sammensatt bilde.

kontroll på markedsføringsbudsjettet

Du vet ikke nødvendigvis hvem eller hvor kunden din er og da blir det også tøffere å markedsføre. Den vanligste løsningen er å spre budsjettet ut over et knippe ulike kanaler, med en tanke om å favne så mange som mulig. Teorien er tanken om at høyt nok volum, må generere et eller annet. «Treffer du mange nok, er det alltids noen som kjøper».

I sosiale medier og nettaviser kan man gjerne tilpasse dette noe, ved å stille inn for målgruppe. Ideen er at en litt større andel av de som ser annonsen skal være potensielle kjøpeklare kunder. Altså noe høyere effekt. Allikevel blir man sittende igjen med en følelse av at dette ikke ordentlig fungerer. Et firma jeg har jobbet med, brukte mange titalls tusen på markedsføring i nettaviser. Resultat var forsvinnende lite. Det samme firmaet selger nå mer på å bruke noen få tusenlapper på Facebook, enn det de solgte via nettavis- annonser.

Bedre, men allikevel virker alt litt tilfeldig. Av og til treffer du, av og til ikke.

Markedsføring kun til interesserte

Tenk hvor deilig det ville være å kunne markedsføre kun til interesserte. Slik at du visste at hver eneste krone brukt, gikk til å markedsføre mot mennesker som du VISSTE hadde en eller annen form for interesse for produktet ditt.

Det kan du faktisk…

Ved å sjekke hvor mange som googler etter produktet eller tjenesten du selger, kan du sørge for å komme høyt opp i resultatlisten på Google på det de leter etter. Ligger du høyt oppe i søkeresultatet VET du at du får vist deg frem for de som faktisk har lett etter det du selger. De er interesserte og de er i modus for å høre mer om, eller til og med kjøpe noe av deg. Resten er statistikk.

Dersom 1000 mennesker i måneden søker etter ditt produkt, og du ligger øverst i google søket, vil du få 40 – 60 % av klikkene på din side. Dvs. 400 – 600 mennesker i måneden som klikker inn på din nettside, – fordi du har noe som de vil ha. I stedet for å skyte bredt og håpe volum gjør susen, kan du snipe deg inn og treffe kun interesserte mennesker.

Tenk så deilig å vite nøyaktig kostnad på hver eneste interessent som har lagt igjen penger hos deg! Da er plutselig budsjettering bare en lek, og du får enorm kontroll på markedsføringsbudsjettet

Nå er det ikke selvsagt at du klarer å selge noe. Det er faktisk opp til deg selv hvordan du mottar kunden og hva slags dialog du har med dem. Men dersom vi kunne klare å sende disse folkene til deg, hadde det ikke vært gøy å prøve om du kunne selge dem noe?

I det minste har du full kontroll på hva markedsføringsbudsjettet går til. Du får tall som viser hva pengene har skapt. Etter en liten stund kan du til og med beregne en verdi pr kunde. Hva koster hver enkelt kunde deg, og hva legger han igjen?

Dette er spennende markedsføring. Kontakt oss dersom du er litt nysgjerrig

By |2018-11-29T08:28:37+00:00December 4th, 2017|Blogg|Comments Off on Kontroll på markedsføringsbudsjettet

About the Author: