Ta Kontroll over ditt digitale omdømme

Online reputation management (ORM) vil hjelpe deg å fjerne negativ omtale på nett. Synes du det er rettferdig at en misfornøyd kunde, eller et eneste nettroll skal få lov til å ødelegge for din virksomhet?

Hva er egentlig online reputation management?

Å styre ditt digitale omdømme betyr å ta kontroll over den informasjonen som finnes om deg på nett. Når folk googler etter deg på nett, vil enhver negativ omtale være med å svekke kundens tillit til din virksomhet. Tap av tillit betyr også tap av omsetning. Derfor har vi laget denne listen med Hva du bør og ikke bør gjøre for å ta kontroll over ditt digitale omdømme.

1.Søkeresultater generes av en algoritme. Ditt digitale omdømme blir avgjort av komplekse beregninger gjort automatisk av en algoritme. Søkemotorer gjetter hva de tror folk er interessert i å vite om deg. Dersom negative ting kommer opp først betyr det at du må få noe annet til å virke mer interessant for algoritmen. Vet du ikke hvordan du skal begynne, så kan vi hjelpe deg.

2.populært – ikke korrekt. Algoritmen aner ikke hva som er riktig og korrekt informasjon om deg. Derfor blir popularitet det du måles ut i fra. Det er derfor de ville festivalbildene, gamle henlagte anmeldelser og andre irrelevante men fascinerende «click baits» ofte dominerer i søkemotorene. Det folk klikker på, vises mest.

3.IKKE KLIKK. Det er fristende å besøke nettsteder med negativt innhold om og om igjen. Ikke gjør det. Dette forteller søkemotoren at siden er populær og interessant. Dette vil igjen drive opp resultatene for siden. Ikke fortell vennene dine om siden, for de kommer til å sjekke den ut. Og for alt i verden, IKKE LINK SIDEN i sosiale medier. Slike linker vil sende siden rett til værs i rankingen.

4.Ikke engasjer deg i trollene. Dersom noen skriver noe lite hyggelig om deg, bør du ikke gå til kamp mot dem. Ikke sett i gang en debatt, ikke skriv om dem på forumsider eller lignende. Det eneste du oppnår er å skape blest rundt akkurat det du vil at folk ikke skal se. Det beste våpen mot hetsere er komplett stillhet. Berettiget kritikk bør du derimot imøtekomme, men i dette innlegget forholder vi oss til uberettiget trolling og hets.

5.Fortell historien din. Du kan kun styre innhold i ting du selv publiserer. Det betyr at du trenger et solid fundament av positivt og korrekt innhold for å forbedre ditt digitale omdømme. Start en blog eller post videoer på Youtube. Det handler om å skape positive ting som algoritmen kan finne. Det kan være du trenger et SEO byrå for å få innholdet ditt til å rangere høyt i søkemotorene. Det kan i så fall vi hjelpe deg med. KLIKK HER:

6.Sosiale medier. Bruk sosiale medier. Linkedin, facebook, twitter, etc. Sosiale medier rangerer ofte høyt i søkeresultatene. Og det beste med det, er at du selv kontrollerer innholdet.

7.På nett varer alt evig. Alt som postes på nett finnes i utgangspunktet for alltid. Du kan være heldig og oppleve at sider med negativt innhold plutselig forsvinner. Men du bør ikke regne med at det skjer. Det beste du kan gjøre for å få negative ting til å forsvinne, er å fylle nettet med positive ting om deg selv.

8.Ikke gjør feil. Det høres kanskje litt strengt ut, men dersom du ikke vet hva du driver med, kan du lett gjøre ting enda verre. Dersom du er i tvil om hvordan du skal håndtere ditt digitale omdømme kan du kontakte oss. Vi hjelper deg å komme i gang på riktig måte.

Flere artikler

page-speed

Laster nettsiden kjapt nok?

21. februar 2020

Her kommer et kjapt SEO tips som kan hjelpe synligheten til nettsiden din betraktelig:

Google ønsker å sende brukerne sine til nettsider som er relevante og brukervennlige. Derfor har lastetiden til en nettside blitt veldig viktig for vurderingen av hvor høyt en nettside skal rangere, -og hvor mye trafikk den skal få.

Les mer

Har du husket å bestille SEO pakka ?

13. november 2019

Den årlige SEO pakka er nå klar til bestilling. For “nærmest ingen kostnad” (pluss gebyr), kan nesten alle hjelpe deg med…

nærmest ingenting.

Les mer
trafikk

Hva betyr egentlig økt trafikk?

7. november 2019

Alle som stikker innom nettsiden din, er en bidragsyter til din trafikk. Allerede her kan vi definere et tydelig skille mellom god og dårlig trafikk. Veldig mye av trafikken på siden kommer fra roboter som pinger siden….

Les mer