Skip to content

Ta Kontroll over ditt digitale omdømme

Online reputation management (ORM) vil hjelpe deg å fjerne negativ omtale på nett. Synes du det er rettferdig at en misfornøyd kunde, eller et eneste nettroll skal få lov til å ødelegge for din virksomhet?

Hva er egentlig online reputation management?

Å styre ditt digitale omdømme betyr å ta kontroll over den informasjonen som finnes om deg på nett. Når folk googler etter deg på nett, vil enhver negativ omtale være med å svekke kundens tillit til din virksomhet. Tap av tillit betyr også tap av omsetning. Derfor har vi laget denne listen med Hva du bør og ikke bør gjøre for å ta kontroll over ditt digitale omdømme.

1.Søkeresultater generes av en algoritme. Ditt digitale omdømme blir avgjort av komplekse beregninger gjort automatisk av en algoritme. Søkemotorer gjetter hva de tror folk er interessert i å vite om deg. Dersom negative ting kommer opp først betyr det at du må få noe annet til å virke mer interessant for algoritmen. Vet du ikke hvordan du skal begynne, så kan vi hjelpe deg.

2.populært – ikke korrekt. Algoritmen aner ikke hva som er riktig og korrekt informasjon om deg. Derfor blir popularitet det du måles ut i fra. Det er derfor de ville festivalbildene, gamle henlagte anmeldelser og andre irrelevante men fascinerende «click baits» ofte dominerer i søkemotorene. Det folk klikker på, vises mest.

3.IKKE KLIKK. Det er fristende å besøke nettsteder med negativt innhold om og om igjen. Ikke gjør det. Dette forteller søkemotoren at siden er populær og interessant. Dette vil igjen drive opp resultatene for siden. Ikke fortell vennene dine om siden, for de kommer til å sjekke den ut. Og for alt i verden, IKKE LINK SIDEN i sosiale medier. Slike linker vil sende siden rett til værs i rankingen.

4.Ikke engasjer deg i trollene. Dersom noen skriver noe lite hyggelig om deg, bør du ikke gå til kamp mot dem. Ikke sett i gang en debatt, ikke skriv om dem på forumsider eller lignende. Det eneste du oppnår er å skape blest rundt akkurat det du vil at folk ikke skal se. Det beste våpen mot hetsere er komplett stillhet. Berettiget kritikk bør du derimot imøtekomme, men i dette innlegget forholder vi oss til uberettiget trolling og hets.

5.Fortell historien din. Du kan kun styre innhold i ting du selv publiserer. Det betyr at du trenger et solid fundament av positivt og korrekt innhold for å forbedre ditt digitale omdømme. Start en blog eller post videoer på Youtube. Det handler om å skape positive ting som algoritmen kan finne. Det kan være du trenger et SEO byrå for å få innholdet ditt til å rangere høyt i søkemotorene. Det kan i så fall vi hjelpe deg med. KLIKK HER:

6.Sosiale medier. Bruk sosiale medier. Linkedin, facebook, twitter, etc. Sosiale medier rangerer ofte høyt i søkeresultatene. Og det beste med det, er at du selv kontrollerer innholdet.

7.På nett varer alt evig. Alt som postes på nett finnes i utgangspunktet for alltid. Du kan være heldig og oppleve at sider med negativt innhold plutselig forsvinner. Men du bør ikke regne med at det skjer. Det beste du kan gjøre for å få negative ting til å forsvinne, er å fylle nettet med positive ting om deg selv.

8.Ikke gjør feil. Det høres kanskje litt strengt ut, men dersom du ikke vet hva du driver med, kan du lett gjøre ting enda verre. Dersom du er i tvil om hvordan du skal håndtere ditt digitale omdømme kan du kontakte oss. Vi hjelper deg å komme i gang på riktig måte.

Flere artikler

trafikk

Hva betyr egentlig økt trafikk?

7. november 2019

God trafikk til nettsiden din kan bety høye inntekter…

Les mer

På tide å skryte av en kunde

26. november 2018

Det finnes ingen bedre følelse enn å se en kunde fosse frem og vinne nytt terreng måned for måned. Dette krever både innsats og ståpå vilje og derfor har vi lyst til å spre litt tidlig juleglede ved å reklamere litt for en av dem.

Les mer

Fart er viktig – og obligatorisk

5. november 2018

Den 30. oktober 2018 gjorde Google parallellsporing obligatorisk for alle tredjeparts Google Ads partnere. Men hva betyr egentlig det?

Les mer