Ta en prat med en av våre rådgivere

La oss ta en prat og se hva slags potensiale som finnes på din nettside

Hvordan lage en SEO url struktur som Google liker?

En konkret oppskrift på hvordan man lager en SEO url struktur som får synlighet i søkemotorer.

Når Google vurderer verdien av en nettside er det en rekke faktorer som spiller inn. Googles mål er å svare mest mulig korrekt på spørsmålet til personen som har googlet noe. Derfor er nøkkelen til rangeringer å vise Google nettsidens relevans for det spesifikke søkeordet. Jo mer relevant, desto høyere plassering.

Minst 220+ parametere sjekkes og disse tillegges ulik verdi. Bland faktorene er det noen som gir høyere effekt enn andre, og en av dem er URL struktur.

Hva er en URL?

En URL (Uniform Resource Locator) eller "webadresse", som vi gjerne kaller det, angir plasseringen av et nettsted på internett. URL-en erstatter IP-adressen som datamaskiner bruker for å kommunisere med servere, slik at vi mennesker lettere kan lese og forstå den.

seo-url

Url-stien består av:

1. Hypertext Transfer Protocol: Den vanligste programprotokollen som brukes på nettet (https://ranknr1.no/seo/url).

2. Domenenavn: Navnet på nettsiden (https://ranknr1.no/seo/url).

3. Katalogen: Stedet hvor siden du skal til ligger (https://ranknr1.no/seo/url).

4. Filnavn: Undersiden (filen) du besøker (https://ranknr1.no/seo/url).

 

Så hvorfor er URL viktig for SEO?

Det er flere årsaker til at URL-sti er viktig, og det varierer litt ut ifra hvordan den brukes. Det er allikevel tre årsaker som alltid er like gjeldende.

1. Forbedret brukeropplevelse

En godt utformet URL gir både mennesker og søkemotorer en lettfattelig indikasjon på hva destinasjonssiden handler om. URL-en vi bruker her:

https://ranknr1.no/seo/url er det man kaller en semantisk nøyaktig URL, fordi den beskriver destinasjonen presist. Hadde vi for eksempel kalt den:

https://ranknr1.no/katalog/artikkel-5 ville det være langt mer uklart hva destinasjonssiden handler om. En semantisk nøyaktig URL, vil med andre ord bidra til å vise nettsidens relevans for et Googlesøk.

2. Rangeringer

Nettadressen er en rangeringsfaktor søkemotorer bruker når de vurderer en nettsides relevans for et søk.

Nettadresser i seg selv har ingen stor innvirkning på sidens mulighet til å rangere, dersom de ikke er relevante. Det vil si at dersom SEO-URL og innhold ikke harmonerer, vil URL-en ha minimal effekt. «Keyword stuffing» av en URL vil altså virke mot sin hensikt.

I tillegg vil også hoveddomenets autoritet bety mye for rangeringene, selv om alt annet er perfekt. Derfor vil ikke en perfekt URL automatisk ligge øverst i søkeresultatene.

3. Lenker

Dette er et stalltips.

Dersom du driver med SEO kjenner du allerede til viktigheten av ankerteksten til en innkommende link. Når du bruker en semantisk nøyaktig URL, vil lenken i seg selv fungere som en presis ankertekst.

Når URL-en til nettsiden deles på andre plattformer som blogger e.l., vil du altså få en vesentlig bedre innkommende link for destinasjonssiden. I vårt eksempel blir ankerteksten da:

seo/url i stedet for katalog/artikkel-5.

smart, ikke sant?

Subdomener eller undermapper?

Er det best å bruke en undermappe eller et subdomene?

https://ranknr1.no/blogg (undermappe)

https://blogg.ranknr1.no (subdomene)

Her er vi egentlig bare tilbake på det vi har sagt gjennom hele artikkelen. Et subdomene vil normalt leses som et eget unikt domene fordi «blogg» leses som «domenet» og "ranknr1" leses som "katalog". Dermed må du gjøre alt av SEO arbeid to ganger, når du velger å bruke et subdomene.

Lager du en semantisk presis URL-sti bør du også (om mulig) legge til synlige bread crumbs på nettsiden. Dette vil underbygge brukervennligheten på nettstedet og gi en ekstra SEO-boost.

 

301 redirect

Dersom du nå sitter klar til å endre alle URL-ene på nettsted ditt, må du huske 301-redirect.

Det betyr at du peker den gamle URL-en til den nye.

https://ranknr1.no/katalog/artikkel-5

pekes med 301 til:

https://ranknr1.no/seo/url

Det er to årsaker til dette. Den første er at landingssiden din, selv om den ikke rangerer bra, gjerne er indeksert i Google. Det betyr at når Googles crawler besøker den gamle linken, vil den finne en 404 side som indikerer feil på nettstedet. En 301 redirect forteller Google at destinasjonssiden er permanent flyttet til ny adresse.

Den andre årsaken er at du kanskje har innkommende lenker fra ulike nettsteder. Når du bruker en 301 redirect får du derfor også med deg «linkjuicen» videre til den nye adressen.

Konklusjon

En kort og semantisk presis URL vil gi høyere brukervennlighet for både mennesker og algoritmer. Du får langt høyere presisjon i å formidle nettsidens relevans og dermed også mer «riktig trafikk». Dette vil igjen redusere «bounce rate», som igjen er en annen SEO faktor.

Med andre ord er det kort, enkelt og presist, som gir en optimal SEO URL

Fornøyde kunder

Trenger du råd, priser eller mer informasjon?

Potensialet til å øke nettrafikken og omsetning din gjennom SEO og Google Ads er ofte høyere enn man tror. La oss ta en prat og se hva vi kan gjøre for utviklingen din.

  • Retningslinjer for personvern

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.