SEO – Alt du trenger å vite for å lykkes

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization

og dreier seg om å tilrettelegge en nettside slik at den kommer høyt opp i Googles søkeresultater. Det vil si, Google er det aller største søkemotoren, men det er også mye trafikk å hente fra andre aktører som Bing, Yahoo, DuckDuck Go, eller andre.

Tipsene du får i denne artikkelen vil ta deg langt på vei (kanskje til og med helt til topps) i resultatlisten.

Først, hvordan fungerer Google?

Søkemotorer kan sammenlignes med et bibliotek som har hundrevis av millioner med bøker, hvor hver bok er en nettside. Jobben til Google er å organisere og kategorisere disse bøkene slik at brukerne kan finne den boken de leter etter.

Dette organiseres i ulike hyller etter tema. En hylleseksjon kan for eksempel være «rørlegger». Hver hylle i seksjonen kan være: 1. «rørlegger i Oslo», 2. «rørlegger i Bergen» m.m.

Når du leter etter en rørlegger i Bergen vil bibliotekaren (Google) ta deg med til seksjon: «rørlegger» hylle: «Bergen». Selv om hyllen har mange bøker, vil de fleste av oss plukke ut 1 av de 3 første bøkene.

SEO handler altså om å bli vurdert som den beste boken innenfor et konkret tema.

Spør oss om SEO

Vi deler gjerne vår erfaring med deg.

Spørsmål?

Terje Sannarnes - Rank nr. 1
Terje Sannarnes
Rank nr.1
Play Video

Hvordan rangere høyt med SEO?

Du skal ikke forsøke å lure søkemotorene til å tro at du er noe du ikke er. Det blir alltid avslørt. I stedet skal du være veldig spesifikk på hva du driver med, slik at algoritmen klarer å forstå nøyaktig hva du leverer til brukeren.,

For å få det til, må du kjenne til dette;

  1. Hva skal til for å klatre i søk?
  2. Hvilke søkeord bør du rangere på?
  3. Hva slags krav stiller Google til nettsiden?
  4. Hvilke verktøy kan hjelpe deg?

 

 

Ca. 90% av all informasjonsinnhenting skjer via søkemotorer og Google er den aller største blant disse. Ca. 74% av alle kjøp begynner med et Googlesøk. Dvs. veldig mange kjøp i fysiske butikker, begynner med at man søker for å se hvem som tilbyr det man leter etter. Derfor er SEO like viktig for vanlige butikker som for nettbutikker, eller andre.

1. Hva skal til for å klatre i Googlesøk?

Nettsiden må være interessant for brukeren, og vedkommende må finne informasjonen de søker.

Tekniske feil og mangler

Før du kommer dit må du fikse tekniske feil og mangler som holder nettsiden tilbake. Dette kan være 404 sider, Broken anchors, for store bilder og en mengde slike ting. Dersom du ikke er veldig IT-kyndig er faktisk det enkleste å kjøpe en analyse fra et SEO-firma som gir deg en oversikt over alt som må ordnes. En slags «to-do» liste.

Så kommer:

  • Meta-informasjon
    • Beskrivende titler og metabeskrivelser som inneholder søkeordet, og bildebeskrivelser på alle bilder.
  • Finn ut hvilke søkeord folk faktisk bruker når de søker.
    • Google keyword planner er fin dersom du er ny innen SEO
  • Bruk Google Analytics, Google Search Console
    • Disse verktøyene gir deg nyttig informasjon om hvem som besøker nettsiden og hva de har søkt på for å finne deg.
  • Nettsiden må være responsiv.
  • Domenet bør være .no fordi det forteller Google at du prøver å nå brukere i Norge.
    • Mange er fristet til å bruke .as, men da optimaliserer du for American Samoa og de er bare 55.000 innbyggere, så det lønner seg ikke.
  • Jobb for relevante inngående lenker
    • Prøv å få sterke og relevante nettsider til å linke til deg. Dette er noe av det du typisk kan få et byrå til å hjelpe med.
  • Bruk SSL-sertifisering. Sikkerhet er veldig viktig.

2. Velge søkeord

Det er fort gjort å velge søkeord som er tekniske og litt nerdete for egen bransje. Derfor er det viktig å finne ut hva folk faktisk skriver i søkefeltet når de leter etter det du leverer.

Her har vi to nyttige tips. Bruk Google Keyword Planner for å få et inntrykk av søkevolum (hvor mange som bruker et søkeord), og bruk forslagene fra Google til å finne lengre og mer nøyaktige varianter. Sånn som dette:

seo

På denne måten får du forslag fra Google, basert på hva andre har søkt etter. OBS. Disse er også påvirket av hva du selv har søkt etter.

3. Hva slags krav stiller Google til nettsiden?

Du bør selvfølgelig alltid ha en «forside», «kontakt oss», og «om oss» side. Dette er på en måte grunnoppsettet til en nettside.

For ordene du ønsker å rangere for, bør du velge søkeordet og så lage en egen underside til hvert søkeord. Dittdomene.no/søkeord.

På siden trenger du godt innhold. Det vil si rikt innhold som med tekst og bilder formidler nyttig informasjon om akkurat det brukeren leter etter. På en nettbutikk er det lurt å ha en tittel og en liten ingress i toppen og så vise noen produkter, og deretter litt tekst igjen. Dersom du har en lang tekst før produktene vil du sannsynligvis ikke selge noen ting, fordi folk flest ikke orker å scrolle.

Bruk gjerne breadcrumbs også. Google elsker disse, og det gjør brukerne også. Breadcrumbs er verktøylinjen som viser deg hvor du befinner deg på et nettsted. Det gjør det enkelt å finne ut hvordan du havnet der du er, og hvordan du kommer tilbake igjen.

Bruk også alltid søkeordet i Hovedtittelen og del teksten opp i undertitler med H1, H2, H3 og så videre, etter viktigheten av innholdet i hver enkelt tittel.

4. Hvilke verktøy kan hjelpe deg?

Nyttige verktøy som kan hjelpe deg med å få oversikt:

  • Google Analytics
  • Google keyword planner
  • Google site speed insights
  • Google search console
  • Moz bar
  • Screaming Frog

SEO i praksis

La oss se på et regnstykke;

  • Si det er 500 søk etter dine produkter og tjenester hver måned.
  • Du har en hjemmeside og bruker søkemotoroptimalisering for å få nettsiden din opp på førsteplass i søkeresultatene.
  • Du kan forvente ca. 38% av denne trafikken, eller 192 unike besøk til din nettside hver måned
  • Gjennomsnittlig konverteringsfrekvens fra organiske søkeresultater er 16%
  • Dette resulterer i 31 nye henvendelser hver måned – som et direkte resultat av SEO.

Tabellen viser trafikkfordelingen på første siden i Googles søkeresultater.

Kilder: Advanced Web Ranking og Marketing Sherpa

*Tallene er noen år gamle, men fremdeles like aktuelle.

Posisjon i Googles søkeresultater Gj. snittlig klikkfrekvens (CTR) i 2017 Trafikk / Besøk til nettside Antall nye henvendelser per måned
138,4 %19231
219,2 %9615
311,2 %569
47,5 %386
55,2 %26264
64,0 %203
73,1%162
82,5 %132
92,0 %102
101,7 %91
seo-search-engine-optimization

Trenger du råd, priser eller mer informasjon?

Potensialet til å øke nettrafikken og omsetning din gjennom SEO og Google Ads er ofte høyere enn man tror. La oss ta en prat og se hva vi kan gjøre for utviklingen din.

  • Retningslinjer for personvern

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Rank nr. 1 - Ledende på SEO