Markedsføring på nett

slik gjør du det

Ønsker du å lykkes med markedsføring på nett?

Markedsføring på nett – slik gjør du det

Markedsføring på nett er et begrep du bør merke deg. Det vil være din bedrifts viktigste investering både i tid og penger i 2014. Media og internett er kommet for å bli, og det er kritisk viktig for ditt firma å være tilstede online. Ja ikke bare tilstede, men synlig og tilgjengelig for deres kundegruppe. Slik har det blitt i vår digitale medieverden, og det gjelder å henge med.

Effektiv markedsføring på nett

Det er mange ulike måter å markedsføre på nett. Noe er gratis, noe koster litt. Noe er effektivt og skaper raske resultater, noe gjør ikke det. Du kan navigere i denne jungelen på egen hånd, eller bruke fagpersoner som har lang erfaring med hva som fungerer og ikke. Aller viktigst er det å bare komme igang.

Markedsføring på nett – sørg for et godt fundament

For å få gode resultater av markedsføringen på nett er det viktig å ha en side som har gode produkter, er tiltalende og lett å finne fram på for kundene. Er dette på plass i bunnen, vil markedsføringen kunne gi gode resultater med økt trafikk og salg for din bedrift. Å kartlegge hvilken markedsføringsmetode som vil være mest effektiv for din bedrift er også viktig. Ved hjelp av analyseverktøy som feks Google Analytics kan du enkelt kartlegge hvordan andre fant nettstedet ditt, hvor de kom fra, hvilke sider de var inne på, hvordan de utforsket og tok seg rundt etc. Du kan finne ut hva som er lønnsomt, og hva som ikke fungerer. Google Analytics er gratis og gir deg et godt bilde av hva som vil være rett markedsføringsstrategi for din bedrift.

Markedsføring på nett – vær søkbar og tilgjengelig

En viktig del av markedsføring på nett vil være å sørge for at du har en søkemotoroptimalisert nettside. Det vil si at den har tekst, bilder og annet innhold som er knyttet til de ordene folk bruker når de skal søke etter produkter og tjenester du tilbyr. Jo mer relevant nettsiden din er, jo høyere opp på resultatsiden i søkemotoren vil din bedrift komme. Markedsføring på nett via e-post er også en teknikk som kan gi gode resultater. Du sender ut regelmessige nyhetsbrev eller kampanjetilbud etc til potensielle eller eksisterende kunder. Det er en god måte å opprettholde kontakten eller skape nye.
Også sosiale medier er en god måte å markedsføre på nett, og det finnes vel snart ikke den bedrift som ikke er på Facebook eller Twitter etc. Dette er en effektiv og god måte å kommunisere med nye og tidligere kunder på. Er du aktiv med tilbud, konkurranser og generell tilstedeværelse på de sosiale mediene kan dette være gull verdt for din bedrift.

Hvilken metode for markedsføring på nett som vil være mest effektiv for din bedrift vil altså være avhengig av målgruppen, økonomien og dine ambisjoner.

Markedsføring på nett er din bedrifts viktigste investering både i tid og penger i 2014

Se neste side her om Markedsføring på internett