Hvordan fungerer linker for SEO?

SEO handler helt enkelt om å gjøre seg forstått i søkemotorer. Hovedfunksjonen til Googles algoritme er å presentere det mest presise resultatet til personen som googler.

Søker du etter «pannekake oppskrift» så ønsker Google at du finner en oppskrift på verdens beste pannekaker. Derfor er hele hensikten med SEO å formidle budskapet ditt veldig presist til Googles algoritme, slik at algoritmen velger din side, når noen søker etter ditt produkt.

For din egen del vil du selvfølgelig også helst ha besøk av dem som leter etter pannekake oppskriften din, og ikke fra dem som leter etter oppskrifter du ikke har på siden.

Det finnes tusenvis av artikler som forteller deg hva du kan gjøre på nettsiden for å bidra til å oppnå dette. Dette kaller vi on-site SEO. Det krangles litt i SEO miljøet hvor mye dette teller, men vår erfaring er at ca. 30% effekt kommer fra On-site og resten kommer fra det vi kaller off-site, eller linker.

Dette er en verden som er veldig kompleks og ukjent for de aller fleste. Derfor har vi laget en liten forklaring på hva linker er og hvordan de fungerer.

Hva er linker?

Linker er veven som binder nettsider sammen på internett. Ser du for deg world wide web, så er linkene selve spindelvevet som alle nettsidene henger i. Google bruker det vi kaller «crawlere» som kryper gjennom nettsider, leser innholdet, kikker på bildene og følger alle linkene som peker inn og ut fra siden din.

Informasjonen de finner formidles til moder Google, som da får se:

  1. Hvem du sier at du er
  2. Hvem du viser at du er
  3. Hvem andre sier at du er

Nummer 3 dreier seg om linkene, hvem linker til din nettside og hva sier de om deg?

Dette er nesten som å søke ny jobb. Du forteller på intervjuet om hvem du er og hva du har å bidra med, slik at den mulige arbeidsgiveren får et best mulig inntrykk av deg. Så sjekkes referansene. Dersom referansene dine fnyser av deg, eller forteller noe helt annet en hva du selv har sagt, er du mest sannsynlig ferdig. Men dersom referansene dine bekrefter det du sier om deg selv er kjangsen for ansettelse ganske stor.

Linkene som peker til siden din, er nettsidens referanser.

Hvilke linker skal du ha?

Ettersom linkene er dine referanser er det også vesentlig HVEM som er referansene. En referanse fra din joviale onkel er helt grei, men betyr kanskje ikke veldig mye for arbeidsgiveren din. En varm anbefaling fra styrelederen i Equinor vil derimot være langt mer imponerende.

På samme måte har ulike nettsider ulik verdi i Googles øyne, så det er ikke uvesentlig hvor linkene kommer fra.

Begge referansene over er positive, selv om de har ulik effekt for SEO. Det finnes også negative referanser. Dersom referansen din for eksempel er en kjent kriminell vil referansen i seg selv kunne slå ut verre enn å ikke ha referanser i det hele tatt.

Sånn fungerer det også med linker.  Noen er helt greie, noen er veldig gode og noen er direkte farlige for siden.

 

Derfor har vi noen Do’s and Don’ts for linker:

DO:

  • Linkene må komme fra sider med originalt innhold skrevet av et menneske.
  • Linkene må komme fra en side som forteller om din nettside spesielt.
  • Linker med relevant anker-tekst (eksempelvis søkefrasen du vil rangere for).
  • Linkene må komme fra sider som har relevant innhold til tematikken.

DON’T

  • Linker fra en article spinner med autogenerert innhold.
  • Linker fra oppslagsverk som linker til hundrevis av andre sider.
  • Skjulte linker (cloaking).
  • Søkeord-spamming

Flere artikler

page-speed

Laster nettsiden kjapt nok?

8. oktober 2020

Her kommer et kjapt SEO tips som kan hjelpe synligheten til nettsiden din betraktelig:

Google ønsker å sende brukerne sine til nettsider som er relevante og brukervennlige. Derfor har lastetiden til en nettside blitt veldig viktig for vurderingen av hvor høyt en nettside skal rangere, -og hvor mye trafikk den skal få.

Les mer

Har du husket å bestille SEO pakka ?

5. oktober 2020

Den årlige SEO pakka er nå klar til bestilling. For «nærmest ingen kostnad» (pluss gebyr), kan nesten alle hjelpe deg med…

nærmest ingenting.

Les mer
trafikk

Hva betyr egentlig økt trafikk?

17. september 2020

Alle som stikker innom nettsiden din, er en bidragsyter til din trafikk. Allerede her kan vi definere et tydelig skille mellom god og dårlig trafikk. Veldig mye av trafikken på siden kommer fra roboter som pinger siden….

Les mer