Hvor mye koster AdWords?

Hvor mye koster AdWords?

Hvor mye koster AdWords? Det er et spørsmål vi hører ofte fra bedrifter som ønsker å benytte seg av betalt søk. Dessverre er det ingen enkel ”engangs-svar” på dette. Den vanligste og meget irriterende svaret er: “Det kommer an på.”
Kostnaden for Google AdWords avhenger av flere variabler. I dette innlegget vil jeg forklare hvordan disse variablene vil påvirke annonsekostnadene, og avmystifisere noen av begrepene du trenger å forstå, slik at du kan sette et realistisk budsjett for annonsekampanjene.

Her er noen viktige punkter for Google Adwords:
• Google AdWords er basert på et auksjonssystem som belønner bedrifter som har høy kvalitet på annonsekampanjer med lavere kostnader og bedre annonseplassering, en god optimalisering av landingsiden gir også en god fordel. Reklamerer du for sko og sender trafikken til kun en side for sko og ikke generelt om klær, sko og vesker – belønnes du for økt relevans.

• Du kan utøve stram kontroll over hvordan AdWords-budsjettet er brukt ved hjelp av taktikk som annonseplanlegging, geografisk målretting, og enhetsmålretting.

• Den gjennomsnittlige kostnaden per klikk i Google AdWords er mellom 8 til 20 NOK på søkenettverket. Gjennomsnittlig kost per klikk i displaynettverket er ca 8 NOK

• Det dyreste søkeord i AdWords kan koste nær 450 eller mer per klikk. Disse er vanligvis svært konkurransedyktige søkeord i bransjer som har høy kunde levetid , verdier, som eiendom og forsikring.

• En gjennomsnittlig liten bedrift annonserer ved hjelp av AdWords mellom 3.000 til 20.000 per måned. Da koster Google Adwords 36.000 til 240 000 per år.

Hvordan virker AdWords og er det ”verdt investeringen” ?

Før vi dykker inn tallene og begynner å snakke kostnad, er det viktig at du vet hvordan AdWords-plattformen fungerer.
En av de største misforståelsene om AdWords er at de som har mest penger å bruke , har mest innflytelse. Et større annonsebudsjett er selvsagt en fordel, men AdWords behandler alle annonsører likt – De ser på kundelojalitet, relevanse og på budgivning.

Google AdWords fungerer i hovedsak på samme måte som en auksjon. La oss ta en titt på hvordan denne prosessen fungerer.

Annonseauksjon (Forenklet forklart)

1. Annonseauksjonen starter når en bruker skriver inn et søk
2. Google Adwords finner annonser som er relevant for søkeordet og deretter ser Google på bud per klikk, relevanse og fremviser de beste annonsene kombinert med best betalt per klikk øverst.
3. Dersom en søker klikker på din annonse, betaler du for annonseklikket. Du kan selv velg makspris per klikk, og det hender ofte at Google belaster deg for mindre enn maksprisen du har satt per klikk. Du kan også bestemme månedlig eller daglig maksimalt budsjett. Det gir deg økt kontroll.

Så kommer spørsmålet ”er det verdt prisen for hvor mye Google Adwords koster?”

Det vi vet er at du betaler for en søker som leter etter dine varer og tjenester. Bare dette i seg selv burde ha en høy verdi. Vi vet også at du ikke tjener på klikkene, men på salgene. Så dersom du optimaliserer din hjemmeside for å ”betjene” disse besøkerne på en smart måte , vil salgsprosenten bli høyere. Husk at disse ikke først og fremst kun klikker for å bestille eller kjøpe. 80% klikker for å orientere seg om pris og tilbud på markedet. Du trenger derfor en webstrategi som ivaretar disse besøkerne fra å være orientert , tilby en selgende tekst for det de orienterer seg om og du må ivareta de som velger å ikke kjøpe ”der og da”

Rank nr.1 har strategier som er unike basert på hva du selger, så ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat hvor du snakker om hva du selger og vi kan komme med råd og tips.

Ønsker du å komme i gang med Google AdWords i dag?