Skip to content

Hva betyr egentlig økt trafikk?

God trafikk til nettsiden din kan bety høye inntekter og god driv. Dårlig trafikk er verdt veldig lite.

Hva er egentlig forskjellen? 

Alle som stikker innom nettsiden din, er en bidragsyter til din trafikk. Allerede her kan vi definere et tydelig skille mellom god og dårlig trafikk. Veldig mye av trafikken på siden kommer fra roboter som pinger siden.

Et eksempel er vår egen algoritme som går inn og sjekker ulike data fra nettsiden. Denne vises normalt som 16-22 unike besøk i Google Analytics hver uke, for alle våre kunder. Selv om dette ser ut som mennesker inne på siden, har trafikken ingen salgsverdi, fordi det ikke er en faktisk person som ser etter noe.

Annen dårlig trafikk er folk som er ute etter noe helt annet enn det du leverer. Dersom du er forretningsadvokat og har en «vinn et FIFA-spill» konkurranse, vil dette gjerne skape dårlig trafikk. Du får riktig nok gjerne mye trafikk, men besøkerne er folk som liker FIFA og ikke folk som faktisk har behov for en forretningsadvokat.

God trafikk og passe god trafikk.

Så det er altså stor forskjell på folkene som besøker nettsiden din. Her kommer vi inn på dette med god trafikk og passe god trafikk.

Passe god trafikk

Denne trafikken kan strengt tatt være veldig god, men det er litt avhengig av hva du er ute etter. Denne trafikken kommer fra folk som er søker etter informasjon i den hensikt å få oversikt over et eller annet. Dersom du er ute etter å skape forståelse rundt et emne, er denne trafikken helt suveren. For eksempel dersom du representerer et direktorat som har behov for å spre kunnskap om et fagområde.

Dersom du derimot forsøker å selge noe på nettsiden er denne trafikken bare passe god. Det er fordi disse søkerne som oftest ikke kjøper noe av deg. Grunnen til at trafikken ikke er dårlig er fordi noen av disse søkerne gjerne kommer tilbake ved en senere anledning for å kjøpe. I tillegg har du hele aspektet som går på merkevarebygging og «top of mind», men det tar vi i en annen blogg.

God trafikk

Dette er den trafikken du finner minst av, men som også har høyest sannsynlighet for å skape et salg hos deg. La oss si at du er reguleringstannlege i Bergen. De som søker etter «reguleringstannlege Bergen» representerer de vi kaller for «god trafikk». Disse leter etter en spesifikk tjeneste i et geografisk begrenset område og har derfor høyt potensiale for å kjøpe noe av deg, dersom du tilbyr nøyaktig det de søker etter.

Her ligger også mye av nøkkelen til SEO. Det finnes mange triks og vendinger for å drive trafikk til en nettside, men trafikken er verdiløs dersom den ikke er relevant. Første steg på å få riktig trafikk til siden er å være veldig tydelig på hva du spesifikt driver med.

Du får gjerne mindre trafikk totalt sett, men de som besøker siden har høyere potensiale for å kjøpe noe av deg. For de aller fleste virksomheter er det disse menneskene som er interessante.

Er du interessert i å finne ut mer om dette kan du lese mer om søkemotoroptimalisering.

Bedre trafikk?

Vi hjelper deg med trafikk som genererer salg:

Flere artikler

digitalt-omdømme

Ta Kontroll over ditt digitale omdømme

14. oktober 2019

Online reputation management (ORM) vil hjelpe deg å fjerne negativ omtale på nett. Synes du det er rettferdig at en misfornøyd kunde, eller et eneste nettroll skal få lov til å ødelegge for din virksomhet?

Les mer

På tide å skryte av en kunde

26. november 2018

Det finnes ingen bedre følelse enn å se en kunde fosse frem og vinne nytt terreng måned for måned. Dette krever både innsats og ståpå vilje og derfor har vi lyst til å spre litt tidlig juleglede ved å reklamere litt for en av dem.

Les mer

Fart er viktig – og obligatorisk

5. november 2018

Den 30. oktober 2018 gjorde Google parallellsporing obligatorisk for alle tredjeparts Google Ads partnere. Men hva betyr egentlig det?

Les mer