Får du mye henvendelser via nettsiden din?

De aller fleste bedrifter får veldig lite henvendelser via nettstedet sitt. Det skyldes at nettstedet ikke klarer å ta vare på kunden, eller at kunden aldri finner nettstedet.

Dersom du får mye henvendelser via nettsiden din er du nok allerede kunde hos oss en av de få heldige.  De fleste som har en nettside eller nettbutikk opplever forsvinnende lite action på den.  Selv når man investerer 50 – 100K i annonser hos de store mediehusene, blir effekten som oftest minimal.

Men hvorfor er det sånn?

Forklaringen er at internett er et ganske populært sted. Jepp, det er faktisk så populært at de aller fleste mennesker bruker det daglig. Vi har blitt så tilvendt internett at vi ikke biter på annonsene lenger. Bare tenk deg selv, hvor mange annonser ser du på nettet i løpet av en dag, og hvor mange av dem klikker du på?

Det har en psykologisk effekt at noen forsøker å selge deg noe. Du blir oppmerksom på det og «tar på deg» et kritisk blikk. Dette fungerer på samme måte for annonser på nett, som for en selger som kontakter deg i en butikk. Du kan godt høre hva de har å si, men du har en passiv tilnærming.

Motsatt psykologi

Den motsatte psykologien slår inn når vi leter etter noe. Når vi søker rundt for å finne svar argumenterer vi for oss selv hvorfor svaret vi fant er det riktige. Tenk deg at du lurer på et enkelt spørsmål og Googler det. Sannsynligheten er ganske stor for at du godtar det første eller det andre treffet du finner på Google. Selv om det finnes tusenvis av nettsider som tar for seg det samme spørsmålet. Du har søkt – du har funnet – du er fornøyd med egen innsats.

Der slår businessen inn. Dersom du er den første folk finner når de googler, er de fornøyd med egen innsats og vil etter all sannsynlighet velge deg. Svært få har bry til å tråkle gjennom flere søkesider på Google for å sette mulighetene opp mot hverandre.

Omsatt i praksis

For å dra nytte av dette må du ta for deg to ting. Det første er at nettsiden din må være blant de øverste i søket. Da klikker kunden inn på din side for å kikke. Det gjør du ved å optimalisere siden din til å dukke opp i søkefrasene du ønsker å bli funnet på. Det andre du må gjøre er å sørge for en «call to action» på nettsiden. Det vil si at du må ha en oppfordring til å kontakte deg, tidlig på nettstedet. Dette kan eksempelvis være en knapp som sier «be om et uforpliktende tilbud». Innholdet vil variere mellom ulike nettsteder, men poenget er å få kunden til å legge igjen informasjon om seg selv. Dersom de har lagt igjen telefonnummeret sitt, vil de akseptere at du ringer for å følge dem opp.

Det er dit vi får deg. Fra å bli funnet av de som leter etter det du tilbyr og frem til kunden har lagt igjen informasjonen sin hos deg.

Om du klarer å lukke selve salget. Vel, det er opp til deg!

 

Flere artikler

Har du husket å bestille SEO pakka ?

13. november 2019

Den årlige SEO pakka er nå klar til bestilling. For “nærmest ingen kostnad” (pluss gebyr), kan nesten alle hjelpe deg med…

nærmest ingenting.

Les mer
trafikk

Hva betyr egentlig økt trafikk?

7. november 2019

Alle som stikker innom nettsiden din, er en bidragsyter til din trafikk. Allerede her kan vi definere et tydelig skille mellom god og dårlig trafikk. Veldig mye av trafikken på siden kommer fra roboter som pinger siden….

Les mer
digitalt-omdømme

Ta Kontroll over ditt digitale omdømme

14. oktober 2019

Online reputation management (ORM) vil hjelpe deg å fjerne negativ omtale på nett. Synes du det er rettferdig at en misfornøyd kunde, eller et eneste nettroll skal få lov til å ødelegge for din virksomhet?

Les mer