Søkemotoroptimalisering

(SEO) - en liten guide

Planlegg en bedre søkemotoroptimalisering strategi med vår gratis rapport

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å kjenne din målgruppe og vite hva de er ute etter. Det handler om å bli det nettstedet som kommer høyest mulig opp på resultatsiden når noen søker etter dine produkter eller tjenester. Det kommer opp tusenvis av resultatsider i hvert enkelt søk, og ingen ønsker å komme på side 50 eller 500. Målet for alle bedrifter er å komme på førstesiden, og aller helst på førsteplass. Det er det søkemotoroptimalisering handler om

Søkemotoroptimalisering – om å bli funnet av den som leter

Det hjelper lite om nettsiden din er tipp topp, hvis ikke noen finner den. Internettmarkedet er tøft og det krever mye jobb og innsats å rangere høyt på søkemotorene. Ved å SEO optimalisere din nettside, kan du mangedoble antall besøkende og antall salg i løpet av noen uker eller måneder. Hvor lang tid det tar før du rangerer avhenger av hvor mange andre som forsøker å rangere i samme kategori som deg. I enkelte bransjer og nisjer krever det lite å komme høyt opp, mens i andre krever det masse tid og kontinuerlig jobb for å få de samme resultatene. Jobben kan du velge å gjøre selv, om du har tid og lyst, eller du kan sette andre til å gjøre det. SEO handler i essensen om å legge inn tekster med relevante ord på siden din, slik at søkemotorene finner de og gir deg mer trafikk. Det er i grunn ikke så komplisert, og med litt basiskunnskap om SEO kan du ta din nettside til nye høyder.

Søkemotoroptimalisering – ha brukeren i fokus

Perfekt søkemotoroptimalisering kan ta lang tid, men det er noen enkle grep du kan gjøre som vil være positivt for din nettside. Når du skal legge inn tekster med søkeord, er det viktig å holde brukeren i fokus. Det er ingen som orker å lese tekster som høres ut som de er skrevet av en maskin. De skal være leservennlige, men nyttige, slik at Google har lyst til å sende trafikk til din side. Før var det vanlig å optimalisere kun for søkemotorene. Nå blir det bare viktigere og viktigere at SEO optimaliserte tekster også kan og vil leses av mennesker. En brukervennlig og leservennlig nettside med andre ord.

Enkle tips om søkemotoroptimalisering

En god tittel ( Meta Title ) på tekstene er effektivt og veldig viktig når du skal optimalisere for søk. En informativ tittel er bra, med en frase du tror folk vil søke på. Det er også viktig at det er en tittel som innbyr til videre lesing. På nett går alt fort, og det gjelder å fange oppmerksomheten til leseren raskt.

Linker er viktig, både internt på nettsiden og på eksterne sider. Internt vil det si at du har en god struktur på nettsiden, og at du linker til andre steder på nettsiden din i tekstene. Eksternt vil det si at andre nettsider ønsker å linke til deg, aller helst fordi du har bra innhold. Det oppfattes som positivt fra søkemotorenes side. Jo flere lenker, jo mer tror Google på at din side er bra, og dermed får du mer trafikk.

Å bruke mye tid på sosiale medier, vil også være fordelaktig for din bedrift og din nettside.

Så da er det vel bare å sette igang? Ha brukeren i fokus, og gi nettsiden din en liten ansiktsløft med gode titler og unikt innhold. Så skal du se det blir fart på sakene med søkemotoroptimalisering (SEO).

Lokale sider for:

SEO Byrå